Exploration of The 1st U.S. Marine's River of Pukhan Battle in Apr. 1950. 1950년 4월 중공군 춘계 대공세를 저지한 미 제1해병사단의 북한강 전투지역 탐방


2018 11 20 오전 10 나와 집사람은 도시락과 커피를 준비하여 북한강 지역의 Horse-shoes Ridge 902고지 진입로 모진교를 탐방하기로 했다. 지역은 1951 4 22 중공군이 서울 후방으로 진격과 동서간 UN군의 이동을 차단하기 위해 실시한 대규모 공세 전투가 치열한 지역이다. I and my wife decide to explore the Horse-shoes Ridge, Mojin Bridge and Hill 902 access route along the Pukhan-gang River at 10 am in 20 Nov. 2018. This place has been known to be the hottest battle area in 22 Apr. 2018 in time of Chinese Army maneuver to Seoul and cut the UN fronts between east and west.


      Picture – Mojin bridge linking North Wonpyong-ri and South Iram-ri
                  under the Chunchon lake

당시 지역의 좌측에는 8군단 일원으로 국군 6사단이 Wyoming선까지 진격하며 김화를 탈환하고자 시점이었고 국군 좌측에는 24사단이 진격해 있었고 우측에는 이번에 탐방하는 지역으로 해병1사단이 화천북방까지 진격해 있었다.  At that time, the 6th ROK Army DIV., as a part of the 8th US Army Corp, has onward to the Wyoming line to recover Kimhwa on the left side of this battle place and the 24th US DIV has forwarded to the left front of the 6th ROK DIV. On the right front of the ROK DIV, the 1st US Marine DIV. has reached the North Hwachon.

당시 국군 6사단이 사창리 북방에서 중공군에 포위되자 부대가 와해되고 모든 무기와 차량을 버리고 패주하는 사건이 발생했고 가평 북방 북면에서 영연방 29여단 소속의 호주와 캐나다 대대가 긴급 투입되어 중공군을 저지한 것은 알려져 있다. The 6th ROK Army DIV. is destroyed and run away, abandoning all weapons and military vehicles as soon as they realized to be surrounded by the Chinese. It is well known that, to the north of Kapyong city at Buk-myon, the Royal Ulster Rifles and Canadian Battalions, the 29th British Common Wealth Brigade, are urgently dispatched to resist the Chinese advance  

바로 이렇게 가평에서 영연방군이 수훈을 세운 중공군 춘계 대공세와 관련되어 우측 전선의 1해병사단의 불굴의 투지와 무공은 알려져 있지 않다. 이것과 관련하여 만약 중공군이 6사단을 전멸시킨 병력을 가평축선으로 진격했다면 호주와 캐나다의 2 대대 적은 병력으로 3 사단의 중공군을 저지할 없었을 것이다. 그러나 중공군 주력은 해병이 진출한 북한강측으로 공격을 하기 위해 북한강과 사창리에서 화천으로 이어지는 국도를 감제할 있는 화악산을 점령하고 해병의 측면을 돌파하여 포위 섬멸을 시도하였고 여기서 해병대는 노출된 사단 측면을 방어하고 후퇴로를 확보하기 위한 필사의 작전이 수행되었다.  However, the fighting will and operational performance of the 1st US Marine DIV on the right front of the 6th DIV is not remembered well in regard of this Kapyong battle where British force fight brilliantly. It could not be possible for the British troops of two battalions to stop the Chinese force if the Chinese put all their force of three divisions to attack Kapyong axis just after crushing the ROK force. However, the Chinese force try to occupy Hwak-san mountain top where they can observe the main road between Sachang-ri and Hwachon city for attacking the US Marines and to put through a defenseless waist of US Marine front to surround and destroy. Here, US Marine DIV have to desperately fight off Chinese attacking force defending the Marine’s waist and the retreating route.  

모진교는 지금은 춘천호가 생겨 수장되어 버렸지만 당시 춘천에서 화천으로 도강할 있는  유일한 다리였다. 따라서 해병대는 사창리에서 화천으로 연결되는 도로를 기갑부대를 동원하여 중공군의 진입을 차단하고 중공군의 산악기동을 차단할 있는 Horse-shoes Ridge 대대급 병력으로 점령하여 방어하였다. Mojin bridge now submerged into Chunchon lake is the only one bridge to link Hwachon city and Sachang-ri in time of Korean war so one US Marine battalion utilize military tanks to protect the main road from Sachng-ri and occupies the ridges of Horse-shoes to prevent Chinese mountain maneuver.

또한 북한강의 모진교를 확보하기 위하여 좌측의 화악산 정상근처 902고지로 대대병력을 긴급 투입하여 중공군의 대규모 공격을 차단하였다.  바로 여기에 투입된 중공군은  국군 사단을 궤멸한 여세를 몰아 해병대를 포위하고자 시도하였던 것이다. Another US Marine Battalion are immediately climbed up also to the Hill 902 near the top of Hwaak-san mountain on the left side of front to secure the bridge of Mojin in Pulhan-gang river. The Chinese force intends to initiate accelerating their victorious confidence after destroying Korean army unit and to surround continuously the US Marine DIV.

그러나 마산-사천 진격작전에서, 인천상륙작전에서, 장진호 흥남 철수작전에서 그리고 횡성-홍천-춘천 진격작전에서 보여준 해병대의 중공군에 대한 전과는 무적이었다. 따라서 중공군의 기어코 해병에게 복수를 하고자 벼르고 있었던 것이다.  그러나 북한강 전선에서 이번에도 중공군은 해병의 방어선을 뚫지 못하고 막대한 피해를 입으며 진격이 지체되어 버렸다. However, the US Marine DIV has been always victorious against Chinese forces from the battles of Masan & Sachon Attack, Inchon Landing Operation, Chosin Retreat Operation and Hwaengsong-Hongchon-Chunchon  Attack so Chinese always wishes to revenge against the US Marine.  At this battle, the Chinese divisions are failed too to infiltrate the resistance line of US Marine and get delayed to onward with significant loss of their force.  

바로 이러한 상황의 전적지를 금일 탐방하였다. 집을 출발하여 강변북로를 타고 수석호평 민자고속도로에 진입하여 잠시 달리니 동호평IC 도달하였다. 여기서 대성리 근처 편의점에 차를 데고 잠깐 커피를 마신 청평, 가평을 지나 의암교차로에서 북한강 좌안을 타고 북측으로 2차선 강변도로를 주행하였다. 의암호의 붕어섬을 지나 Robot 박물관 주차장에 차를 데고 주변 경관이 좋아서 집사람과 산보를 다시 화천방향으로 출발하였다. This battle field is our target to explore today. We started out of house and take Kangbyonuk-ro, Han Riverside road to take Susok Hopyong express way. We drive and arrive at East Hopyong IC from here we pull our car over at the CVS parking lot to take a cup of coffee. We pass through Chongpyong and Kapyong cities till we change the lane to Pukhang-gang river side two lanes road at Euiam cross road. We keep on driving passing by Golden Fish Island in the river and park our car at the parking lot of Robot museum to stroll around the museum with beautiful scenery. We start again toward Hwachon.

그러다가 춘천댐 근처 도로변에 차를 있는 공간이 있어서 정차하고 준비한 도시락으로 차안에서 식사를 하였다. 푸른 강변을 내려다 보며 밝은 초겨울 날씨속에 식사는 즐거웠다.  시간은 오후 1시반 정도였으나 다시 달려 원평리 모진교가 있던 장소를 답사했다. 다리가 수장되어 위치파악이 어려웠으나 480고지를 잡아 춘천호를 끼고 돌아가는 도로를 타고 확인하던 마을사람을 만나 정확한 위치를 파악하였다. 해병은 지금은 수장된 도로와 모진교를 건너서 인람리를 경유 춘천으로 후퇴를 하였다. We have a lunch in the car at the road side space looking down the river. It is so good to have a lunch in good early winter weather air, looking at the dark blue river. At 1.5 pm, we drive again and explore the point in Wonpyong-ri where Mojin bridge was located. It is hard to locate the bridge point at first so we take the road bending along river flow with the center of the Hill 480 and encounter the villager advising the exact location of the bridge. The 1st US Marine DIV was retreating on this submerged bridge via Inram-ri to Chunchon at that time.
그리고 다시 원평리 480고지 북측 말고개길을 타고 신포리 계곡으로 진입하여 902고지로 가는 길을 확인하였다.   도로는 길로 지금은 직선화 도로가 뚫려서 거의 이용하지 않아서 인지 늦가을의 낙엽이 도로에 무성하게 쌓여 있었고 높은 산맥이 계곡 옆을 병풍처럼 둘러 쌓여 있어 석양이 비치지 못하고 어두운 분위기가 풍겼다. 계곡 사이로 포천과 사창리부터 진격해오는 중공군보다 먼저 고지를 점령하여 저지하고자 숨가쁘게 이동한 해병 대대의 경로를 확인한 것이다. 말고개 주변의 고지들은 모진교와 춘천으로의 도로를 모두 감제할 있기에 당시 북한강 전투에서 마지막까지 해병이 머물렀던 것이다. 여기서 38 표식판이 있었다. 당시는 미군과 소련군 초소가 있었다 한다. 지역은 신포리에 속하고 당시 북한지역이었다. We can move and succeed to check the valley of Sinpo-ri leading the Hill 902 after driving along the Mal(Horse Hill) road on the north of Hill 480 in Wonpyong-ri. The old road not used nowadays is covered with fallen leaves in time of late fall season and the valley is trapped with the dark atmosphere blocked by the rising mountains neighboring with the valley. On the path laid off along the bottom of this deep valley, the US Marines moves breathlessly to climb up, one step faster than Chinese, the Hwaak-san mountain for occupying Hill 902 that can observe Chinese movement. These areas are so good to observe the retreating route and Mojin bridge that US Marines stay lately. Here, we see the 38th Parallel post where the military check posts of USA and Soviet Union were stood just before breaking War. This area of Sinpo-ri we are standing was in North Korea at that time.    
   
모진교와 902고지 탐방을 마치고 신포리에서 북상하여 사창리 방향으로 국도를 타고 Horse-shoes Ridge 찾아 주행하였다. 오탄리의 지촌천이 굽이굽이 흐르면서 북한강으로 흘러 들어 오고 연하여 도로가 있었다. 도로는 당시에 유일하게 사창리와 화천을 연결해 주는 주요 도로였고 도로를 이용하여 해병은 야전포대를 이동 배치할 있었고 전방 야포 지원을 있었다.  After exploring the Hill 902, we drive northward from Sinpo-ri to Sachng-ri, taking the road, to explore Horse-shoes Ridge. The road is followed with the bending Jijon-chon creek flowing into Pukhan-gang river. This road is the only one main road, at that time, to link Sachng-ri and Hwachon, enabling to move marine’s artillery supporting front line.  

차량이 너무 빠르게 달리고 찾고자 하는 Ridge 육안으로 안보여 어려움이 있었으나 사창리측 방향으로 주행하여 용담리 곡운구곡 주차장에 차를 데고 산악지형을 살펴 여기가 Horse-shoes Ridge 좌측 능선 시발점임을 파악하였다. 곡운계곡에는 현수교가 설치되고 강안으로 산보길이 조성되어 있어 잠깐 산보를 하였다. 다시 화천방향으로 주행하여 Ridge 우측 능선의 시점을 확인하였고 여기서는 능선 안측으로 용화사라는 절이 있다는 것을 알았다. 말밥굽 형상의 안쪽으로 기도원이 있는 것으로 생각되는 길이 있으나 경사가 급하여 탐방하지는 못하였다. It is hard to slow the car down to identify the ridge because of fast moving cars on the road but finally we succeed to find the access point of one arm of the Horse-shoes Ridge after moving toward Sachng-ri and parking at Kokunkugok Valley Parking Lot in Yongdam-ri. Here, we take a walk over the suspension bridge crossing the valley and linking path for a while. Then, we drive to Hwachon bound on this road and check the right arm of Horse-shoes Ridge and Yonghwa temple under the ridge. Inner part of Horse-sheos, a path is seen but it is too steep to drive and we give up to challenge to explore inside of the ridge.  

능선에서 해병은 방어진지를 구축하고 중공군의 공격을 저지하였으며 사창리에서 탈주하는 국군 패잔병을 수습하고자 하였다. Along this mountain ridge, US Marine battalion keep to set up defense line and try to stop the runaway of the 6th DIV of Korean Army fugitives.

시간이 오후 4 반이 되어서 어둑해 지기 시작했고 귀가를 서두르게 되었다.  사창리를 지나 광덕, 선유담 계곡을 거쳐 백운계곡을 지났다. 이동과 일동을 경유하여 신북IC에서 포천-구리간 고속도로를 타고 집으로 돌아왔다. 중간에 휴게소에서 들려 식사를 하고 도착하여 보니 오후7시가 되었다.  It is about 4.5 pm and getting dark in the valley and we have to hurry to return home. From Sachng-ri, via valleys of Kwangdok, Seonyudam and Baekun, we drive back, passing I-dong and Il-dong to enter into Sinbuk IC leading to Pochon and Kuri Expressway. On the way of home, we dropped by the service area to have a dinner and arrive home at 7 pm.   

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