Exploration of Taejon Battle Site in Korean War 대전전투 현장에 대한 탐방

2017.9.10 평소 한군전쟁 초기에 실종된 딘장군과 미육군 24사단의 대전전투와 관련된 자료를 기초로 직접 탐방하기로 하였다. I and my wife who were very interested in the battle of Taejon and the 24th US Army Division and General Dean decided to explore the place in Taejon in 10 Sep. 2017.

당일 일찍 출발하여 34연대/19연대가 진지를 구축한 월평공윈 인근의 능선을 확인하고 3대대 사령부와 야전포대가 배치되었던 정림동 월평 정수장 근처를 확인한 북한군 탱크와 격전을 치루었던 서대전역 사거리, 대전역사와 인동사거리 후방 사단이 최종적으로 후퇴했던 판암 옥천길(세천터널 포함) 확인하고 보문산의 전투 기념비를 탐방하고자 했었다. We planned to visit the places as follows, starting very early.  The places were the mountain ridge near Wolpyong Park where the 34th/19th Regiments established their trenches, the Wolpyong Water Treatment Plant near where the command post of the Battalion and Artillery Batteries were dispatched, the Crossroad of West Taejon where North Korean Tanks were destroyed, the Taejon Station, the In-dong Crossroad and the Retreat Route of Panam Okchon icl. Sechon Tunnel and the Battle Monument of the Bomun Mt.

08:30 서울에서 출발하여 중부고속도로를 타고 회덕 분기점에서 호남선으로 갈아 유성IC로진입하여 11:30 서대전여고 주변 월평공원 주차장에 도착했다. We started in Seoul at 08:30 to take the Joungbu Express Road and to take Honam Expressway at Hwaedok Junction and to out of Yusong IC at 11:30 and finally arrived at the Parking Lot of Wolpyong Park near West Taejon Girl Highschool.

주차장으로부터 월평공원의 능선(도솔봉, 도솔정 소재)까지 올라서 가는 동안 어떤 박씨네 가문 문중의 사당 묘소가 즐비하였으며 계곡을 따라 능선으로 이어지는 산길을 타고 1시간 등반하여 바위가 많은 능선에 도착하였다. 올라 가는 동안 수풀이 우거져 높지 않은 산인데도 시야확보가 어려웠으며 계절적으로 9월인데도 당시 전투가 있었던 7 /하순의 산속 분위기를 느끼게 하였다. On the way of ridge of Dosol Mt. from the parking lot, we had seen a lot of graves and memorial architectures for some Park Family and arrived on a rock point of the ridge after one(1) hour hiking along a  mountain creek. I might feel same atmosphere of that of Taejon Battle in time of July 1950 when I looked around the scenery full of thick trees disturbing my eye sights even in September.

우리가 도착한 능선은 1950.7.18-20 당시 34연대와 19연대 사이에 병력이 배치되지 않아 북한군이 침투했던 취약지역으로 판단되었다. 여기서 준비한 도시락으로 먹고 34연대가 배치되었던 월평 정수장 측으로 이동하였다. 등반객에 문의하니 3 km 걸어야 하며 1시간정도  소요된다 하였으며 실제로 정도 소용되었다. The point we arrived are regarded as the ridge not covered by the troopers of the 34th and 19th Regiment in time of 18 to 20 Jul. 1950. Here, we had a lunch box prepared and moved toward the Wolpyong Water Treatment Plant where the major troops were stationed. We got an information from a hiker that it took one(1) hour to walk along the distance of 3 km ridge. 

이동하는 중에 부동산 중개업을 한다는 등반객을 통해 갑천은 원래 수량이 많았고 현재 천변 호안까지 물이 찼다고 했다. 대전사람들도 상당수는 대전전투를 알고 있으며 월평공원의 도솔산은 풍수지리적으로 계룡산의 안쪽 (안산)으로서 천재지변이 없는 좋은 지역이라고 알려 주었다. 그는 도솔터널이 능선 하부로 통과하는 지점에서 산허리측으로 하산한 다시 월평정수장으로 올라 가는 길을 안내하여 주었으며 침엽수가 울창한 것이 보기가 좋았다. We encountered with a real estate broker who informed us of that Kapchon Creek was originally full of water flow enough to rise over both sides of Creek flats and a lot of Taejon peoples knew about the battle and the Dosol Mt. was regarded as a good mountain without any natural disaster. He guided us to hike down from the point beneath which the Dosol Tunnel was existed to a mountain foot and leaded us to hike up again to the plant. It was so good to see the big trees along the path.

월평사이클장 근처에서 길을 잃고 시내로 내려 가는 방향으로 가다가 등반객에 물어 다시 되돌아가서 월평정수장으로 가는 능선을 타고 걸어서 정수장으로 내려 왔다. 그러나 여기서 대전도시철도공사 방향으로 가야 34연대 주병력이 구축했던 방어선인데 우측방향인 대대 본부 방향으로 이동하였다 생각되었다.  We lost the way near Wolpyong Cycling Stadium, hiking down to the downtown along the ridge, but we located the way after contacting a hiker, returning back to change the way. However, it is thought that we presumably moved to a place where the Head Quarter of the Battalion not for the direction to Taejon Subway Cooperation Building where the major troops were stationed.

정수장길을 내려와 북측으로 30 걸어서 유성과 대전을 연결하는 개룡로에 도착하여 만세교방향으로 걸으니 하늘문교회(선화감리교) 도솔산 최북단 끝단에 위치하고 있었다. 교회로 걸어 올라가서 정수장 서측을 감싸는 능선을 확인했고 당시 34연대 주력이 주둔했던 장소인을 느낄 있었다.  We hiked down the road by the plant and walked to the direction of Mansae Bridge for 30 minutes to arrive the Kaeryong road linking Yusong and Taejon. We moved a little to arrive a church Haneulmun(Door to Heaven) located at the far north tip of the Dosol Mt. We kept on walking up the church road to check the mountain and to feel the strategic point of the 34th Regiment to defend the Taejon.  

어느덧 시간은 15:30 경과하고 있었다. 여기서 택시를 타고 다시 등반을 시작했던 주차장으로 복귀하여 보문산으로 향했다. 불광사 근처 공영주차장에 차를 데고 보문사공원으로 차길을 따라 걸었다. 남측으로 솟아 있는 457 m 보문산 정상을 향하여 걸어 가다 송학사를 지난 망향탐이 있는 200 m 정도까지 올라 17:30 어둑해지기 시작하여 하산하였다. 송학사에서 차길로 조금 동쪽으로 가면 보문사와 보문산 공원이 있다고 한다. 그러나 우리가 탐방하고자 했던 대전전투기념비는 서측으로 능선을 타고 2 km 가야 하기에 포기하였고 도솔산에서 후퇴했던 미군들이 머물렀던 보문산 능선은 확인할 없었다. 18:30 보문산에서 서대전역사거리까지 가서 동측 대전역 방향으로 방향을 틀어 대전 IC 진입하여 서울로 복귀하였고 시간이 22:00 정도였다. It was about 15:30.  We got a commercial taxi to return back to the parking lot where we had started and from there, we drove to Bomun Mt. We parked at the parking lot near Bulkwang Temple and walked up the mountain road enabling vehicles. We passed the Songhak Temple and walked toward the top of the mountain to the south up to the height of 200 meters and hiked down at around 17:30 as it got dark. It was said that there were the Bomun Temple and Bomun Mountain Park if we went a little to the east from the temple. However, we gave up to visit the Taejon Battle Monument where the retreated American troops stayed as it was 2 km off the point we stood to the west and it took nearly one more hard hours to challenge.

차기에는 이번에 확인하지 않았던 24사단의 후퇴로였던 비극작인 인동사거리와 옥천가는 , 보문산 남측으로 나있는 딘장군의 탈출로였던 17 금산가는길 보문산에서 전주로 탈출로였던 보문산 오월드 주변 배나무골천을 탐방하고자 한다.  Next time, I will visit the Indong Crossroad where the 24th Division Forces tried to locate the retreat way, the Retreat Road of Okchon Panam and Sechon Tunnel, the 17th National Road detoured with the south area of the Bomun Mt. where General Dean desperately evacuated from NK attacks, the O World and the Baenamu(Pea Trees) Valley near which the forces tried to evacuate to Jeonju in their reconnaissance after being hunted by NK guerrillas.


이번 탐방에서 문제는 1일동안 너무 많은 지역을 무리하게 계획하였으며 특히 월평정수장에서 차를 데고 탐방하여야 하는데 월평공원 주차장으로 잘못 이동하여 산행하는데 3 시간을 보낸 점이다. 도솔산의 도솔산성 주변의 주된 진지에 대한 탐방은 별도로 계획을 하여 정수장 또는 대전도시철도공사 인근에 주차한 보다 갑천측에 인근하여 가수원까지 능선을 남하하여 다시 복귀하는 도솔산 능선 왕복 산행을 준비할까 한다.  I had a lesson form this trip that it was too much to see in a day. It went wrong to spend much time to hike in the mountain for three hours and to locate the first point not the Wolpyong Water Treatment Plant but the Park. So I will visit again to the trenches established in Dosol Mt. and Mountain Fortress, approaching to park my vehicle at around Taejon Subway Cooperation Building or the Plant and approach nearer to the Kapchon river and go forward to the south tip of the Kasuwon ridge and return back.   

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